Fotó: Femina.hu
Míg Basel TDM szervezete a 125. születésnapját ünnepelte idén, s a fiatalabbak is több évtizedes múltra és tapasztalatra tekinthetnek vissza, Magyarországon a legidősebb vidéki helyi turisztikai szervezet is csak alig több mint 12 éves, a fiatalabbak pedig csak épp most óvodás korúak. Ennek is köszönhető, hogy a szervezetek online jelenléte meglehetősen különböző. A miskolci TDM szervezet 2013-ban már készített egy felmérést, ahol 89 külföldi és ugyanennyi magyar TDM szervezet online megjelenéseit vizsgálták. Ezt a felmérést ismételtük meg részben 2015 decemberében. A kutatás során összesen 89 hazai helyi és térségi turisztikai szervezet honlapjait, Facebook és egyéb közösségi megjelenéseit vizsgáltuk 40 szempont figyelembe vételével.
Nyolc érdekesség a kutatási eredményekből:
1.
A hazai TDM szervezeteknek összesen több mint 495.200 követőjük van a Facebookon. A Facebook rajongók számában Hajdúszoboszló verhetetlen, több mint 100.200 követője van a desztináció Facebook oldalának.
2.
A legtöbb közösségi média csatornát Miskolc (11) és Tokaj (10) TDM szervezetei használják a hazai kommunikációban. Átlagosan 2,29 közösségi média csatornát használnak a hazai TDM szervezetek (2013 decemberében a 89 külföldi TDM átlaga 3,66 volt).
3.
38 szervezetnek van Youtube csatornája. A szervezetek kisfilmjeit eddig összesen több mint 445.300-en látták.
4.
38 szervezetnek van Google+ oldala, s a TDM szervezetek a Google+ bejegyzéseikkel több mint 244.000 embert értek el eddig. Ezek közül Hajdúszoboszló (98.080 megtekintés) és Miskolc (42.212) Google+ oldala teljesített kiemelkedően.
5.
A TDM szervezetek honlapjai átlagosan 3,11 nyelven elérhetőek. Kiemelkedő Hévíz honlapja, ahol 9 nyelven kaphatnak információt az érdeklődők, valamint a nyolc nyelven elérhető hajdúszoboszlói honlap. A már említett 2013 végén 88 európai desztináció körében végzett kutatás eredménye szerint akkor (2013 december) átlagosan 5,79 nyelven voltak elérhetőek a külföldi desztinációk honlapjai, ami azt mutatja, hogy ezen a téren még mindig van mit fejlődni.
6.
A keresőoptimalizálást tekintve a hazai TDM szervezetek honlapjain még számos javítani való van. A SEOCeros több mint 80 szempontot figyelembe vevő elemzése alapján a 89 vizsgált portál átlagosan 52%-os eredményt ért el. A legjobb eredményt a hellomiskolc.hu portál hozta (94%).
7.
Ugyan már 2014-ben is alapkövetelmény volt a világ más helyein, hogy a turisztikai szervezetek honlapjai mobilbarát weboldalak legyenek, a jelenlegi kutatás szerint a hazai desztinációs portáloknak csak a 37%-a mobilbarát. Ilyen szempontból kiemelendőek jó példaként a Dél-Alföld TDM szervezetei, ahol a szervezetek 60%-ának már mobilbarát a honlapja.
8.
Mindösszesen 12 hazai TDM szervezetnek van a honlapja szerint Twitter oldala, 9 szervezetnek Instagram oldala. A korábbi, 2013-as kutatásokhoz képest jelentős előrelépés tapasztalható az Instagram oldalak számát tekintve, bár még mindig nagyon alacsony az ezt a közösségi csatornát használó szervezetek és az elérések száma. Az összes TDM szervezet összesen 3962 rajongót tudhat magáénak a saját Instagram oldalán, további 601 követője van a szervezetek által közösen fejlesztett Visithungary Instagram oldalnak, amely a Budapesten kívüli turisztikai kínálatra igyekszik felhívni a figyelmet. Jelenleg Miskolc Instagram oldalának van a legtöbb követője, 2011 fő. A következő generációk eléréséhez az Instagramon és egyéb fotómegosztókon való aktív jelenlét fokozása elengedhetetlen.
A kutatás vezetője: Nagy Júlia
A kutatásban részt vett: Szabó Ákos gyakornok