Egyre több szó esik manapság a fenntarthatóságról - ahhoz azonban, hogy a turizmus is ki tudja szolgálni a látogatók fenntarthatósági igényeit, jelentős változásokra van szükség.
A világ egyik legnagyobb szállásfoglalási portáljának 2024. évi fenntarthatósági kutatása szerint a világ utazóinak 45%-a számára vonzóbbak a fenntartható tanúsítvánnyal ellátott szálláshelyek, s a 31 500 fő megkérdezett 67%-a azt is hozzátette, hogy a különféle tanúsítványok nemzetközi következetessége kritikus fontosságú a fenntarthatósági üzenetek megfelelő értelmezéséhez.
Forrás: a mádi Berzi Birtok FB odlala (a Birtok hozzájárulásával közölve)
Aki lemarad, az kimarad...?
Külföldön, de már itthon is egyre jobban látszik, hogy a nagy szállodaláncok vagy rendezvényhelyszínek kivételével a szolgáltatók eltérő módon reagálnak ezekre a kihívásokra. A greenwashing csökkentése és a piaci igények kiszolgálása érdekében 2024. március 25-től az említett szálláshely foglalási portál törölte a korábbi – önbevalláson alapuló – egy, két, három leveles zöld minősítéseket, innentől kezdve csak a nemzetközi sztenderdek alapján tanúsított szálláshelyeket azonosítja fenntarthatóként.
Szelektív szemétgyűjtés egy olasz strandon - nálunk is sok helyen természetes, s mára már szinte fel sem tűnik, pedig fontos lépés a környezeti fenntarthatóság felé (Saját fotó)
Mit jelent mindez a gyakorlatban? Míg 2024. március 24-ig többszáz hazai szálloda fenntarthatósági törekvései voltak láthatóak a foglalási portálon, most mindenkit visszatereltek a startvonalra, s a fenntarthatósági szűrésre alig két tucatnyi szálláshelyet javasol Magyarországon a program.
Mostmár csak a szolgáltatókon múlik, hogy hogyan és mikor rajtolnak el ebben a versenyszámban... - miközben a startpisztoly már évekkel ezelőtt eldördült.
Ötletekből, félmegoldásokból nincs hiány, a gyakorlati megvalósítás azonban már nehézkes, főleg, ha nem látszik világosan a pénzben mérhető azonnali haszon. Ezért legtöbben, úgy vannak vele, hogy kivárnak, mert ez „biztosan drága”, „bonyolult megcsinálni”, egy „múlékony hóbort...” - miközben az ESG-khez kapcsolódó nagyvállalati kommunikációval teli van a sajtó, így a vendégek számára jobbára már ugyanolyan alapelvárás a fenntarthatóság a szállásokon, mint a kényelmes matrac és maximálisan tiszta fürdőszoba.
A kényelmes matrac ma már alapfeltétel - vajon mikor lesz az a fenntarthatóság is? (Fotó: Berzi Birtok FB)
Mintaprojekttel segítik a hazai vendégházakat
Amikor a nemzetközi fenntartható turizmussal foglalkozó Green Destinations magyarországi képviselete, az Innotime Hungary először találkozott a mádi Berzi Birtok tulajdonosaival, nagyjából a fenti kérdések merültek fel a szálláshelyeket üzemeltető házaspár részéről is. Miért? Mi ebből az előnyünk? A megbeszélések azonban egyre sűrűbbek lettek, végül a vendégház úgy döntött, elindul az egyik, a Globális Fenntartható Turisztikai Tanács (GSTC) standardjaira építő nemzetközi fenntarthatósági tanúsítvány, a Good Travel Seal megszerzéséért. És ha már elindul, a két partner elhatározta, hogy ezzel a többi hazai vendégházat is segíteni szeretné a fenntarthatóság útjára lépni.
Egy átlagos vendégház is sokat tehet a fenntarthatóságért. A fotón: Berzi Birtok Nana's Apartman, Mád (A Berzi Birtok hozzájárulásával közölve)
Közös céllá vált, hogy a következő 3 hónap folyamán lépésről lépésre bemutassák, mit tehet egy vendégház üzemeltetője a fenntartható jövőért, a Fenntartható Fejlődési Célok eléréséért, hogyan építőek be a fenntarthatósági üzenetek a midnennapi kommunikációjába és hogyan juthat el egy vendégház a Good Travel Seal minősítés megszerzéséig. Arra is hoznak példákat, hogy miért éri meg akár már rövid távon is a fenntarthatóságot a fejlesztések és a mindennapi működtetés középpontjába állítani.
A mádi Berzi Birtok - céljuk, hogy a borvidék értékeit a gyerekeink is élvezni tudják
Mád Tokaj-Hegyalja világörökségi magterülete, páratlan borászati, építészeti és természeti adottságokkal. A Berzi Birtok egyik vendégháza elsősorban a borturizmus igényeit szolgálja ki és így a felnőtt vendégekre fókuszál, míg a másik nagyobb baráti társaságok, céges programok és családok számára is ideális. A Good Travel Seal minősítés megszerzésének a célja éppen az a részükről, hogy a vendégek által egyre sűrűbben megfogalmazott gazdasági-társadalmi-környezeti fenntarthatósági igényeknek minél inkább eleget tudjanak tenni.
A mindig mosolygós szálláshely-tulajdonos, Berzi-Pásztor Dóra
Berzi-Pásztor Dóra és a férje azonban kisgyermekes szülők is - azt szeretnék, hogy Mád és a Tokaji Borvidék akkor is élhető legyen, ha majd a gyerekeik, unokáik üzemeltetik sok év múlva a vendégházakat.