Alig két hónapja jelentette be a világ egyik legnagyobb szállásfoglalási programja, hogy megszünteti a korábbi, saját standardokon alapuló fenntartható turisztikai programját és kizárólag a nemzetközi fenntartható turisztikai minősítő rendszerek által tanúsítványt szerzett szállások esetében jelzi, hogy az adott szállás fenntartható, mert - mint ahogy jelezték - a harmadik felektől származó tanúsítványok képviselik a szállások fenntarthatóbb üzemeltetés iránti erőfeszítéseinek legszínvonalasabb elismerését. Mindezzel 18-ra csökkent a foglalási portálon elérhető fenntartható szálláshelyek száma Magyarországon - míg ugyanez a szám Szlovéniában több mint 110, Dániában több mint 170, Olaszországban meghaladja a 280-at - csak néhány példát említve. De miért fontos a nemzetközi standardokon alapuló tanúsítvány a vendégek szempontjából?
Ischia szigetén a szállások és az attrakciók is kiemelten törekednek a gazdasági-társadalmi-környezeti fenntarthatóságra. A Poseidon Garden strand büféje nemcsak helyi alapanyagokat használ, de szemléletformálással is támogatja a tudatosságot. (Saját fotók)
Egységes fenntartható turisztikai márkaüzenetek az egész világon
A brazil AquaRio 2024-ben kapta meg a Good Travel Seal arany minősítését. Forrás
A fenntartható turizmus világszintű standardjait a Global Sustainable Tourism Council (GSTC) alakította ki 2007-ben, majd a Fenntartható Fejlődési Célok megfogalmazása után ezeket az ENSZ céljaihoz igazította. A munka óriási volt: több mint 80.000 szakember bevonásával világszerte mintegy 60 minősítési rendszer szempontrendszereit vizsgálták meg, amíg egy egységes, a világon mindenütt használható fenntartható turisztikai szempontrendszert állítottak össze. Ezekre építve alakultak ki azok a nemzetközi tanúsítási rendszerek, mint pl. több mint 90 országban bevezetett és Magyarországon is elérhető Green Destinations, amely települések, térségek fenntartható turisztikai minősítését biztosítja, vagy a 24 országban használt Good Travel Seal minősítés, amelyet a turisztikai szolgáltatók, attrakciók, nemzeti parkok, geoparkok, kisebb utazási irodák stb. minősítésére használnak. Ezek előnye, hogy olyan fenntarthatósági márkák, amelyek mindenütt a világon ugyanazt a márkaüzenetet hordozzák, így könnyebbé teszik a turisták választását.
A horvátországi Holiday Home Lina vezetője, amint átveszi a Good Travel Seal minősítésről szóló oklevelet
A GSTC standardokra épülő minősítéssel rendelkező vállalkozások azonban nemcsak a turisták számára fontosak: példaként szolgálhatnak mások számára, ösztönözve őket arra, hogy szintén fenntartható gyakorlatokat vezessenek be. Ez segít abban, hogy a fenntarthatóság szempontjai szélesebb körben elterjedjenek az iparágban. Mindemellett ezek a minősítések olyan intézkedéseket követelnek meg, amelyek csökkentik a környezeti hatásokat, például az energiafelhasználás, a vízhasználat és a hulladékkezelés terén, így azzal, ha ezeket a szolgáltatókat választják a turisták, maguk is hozzájárulnak közvetlenül is a környezetvédelemhez.
Helyi érték - helyi gazdaság - helyi identitás
A GSTC standardokra építő minősítés azonban nemcsak a környezeti fenntarthatóságra fókuszál: előírja, hogy a vállalkozások támogassák a helyi közösségeket, például helyi munkaerőt alkalmazzanak vagy helyi termékeket használjanak. Ez erősíti a kapcsolatot a vállalkozás és a közösség, valamint a turisták és a közösség között, és elősegíti a helyi gazdaság fejlődését.
A lillafüredi Hotel Palota már beépítette a kínálatába a zéró kilométerről származó alapanyaghasználatot (Saját kép)
Mi az a GSTC?
A Globális Fenntartható Turizmus Tanács (GSTC) turisztikai világszervezet célja a fenntartható utazás és turizmus előmozdítása világszerte. A GSTC globális szabványokat állít fel és kezel, amelyek a turizmus fenntarthatóságáról szóló közös nyelv kialakításának eredményei, négy fő területen: fenntartható menedzsment, szocioökonómia, kulturális és környezeti hatások.
A GSTC nem közvetlenül minősít termékeket vagy szolgáltatásokat, hanem akkreditációs programot biztosít, amely lehetővé teszi a minősítő szervezetek számára, hogy fenntartható politikákkal és gyakorlatokkal rendelkező szállodákat, túraszervezőket és turisztikai célpontokat minősítsenek. A GSTC akkreditált minősítő testülete pl. a magyar nyelven is elérhető Green Destinations.
A Green Destinations a GSTC akkreditált minősítő testülete. Forrás: www.greendestinations.com
A szervezet változatos tagsággal rendelkezik, tagjai többek között kormányok, országos turisztikai szervezetek (pl. Német Turisztikai Hivatal, a DZT 2023 decemberében lett a Tanács tagja), utazási vállalatok, szállodák, túraszervezők és civil szervezetek egyaránt, akik aktívan részt szeretnének venni a fenntartható turizmus fejlesztésének irányításában szerte a világon. Magyarországról két tagja van, a fenntartható utazásokat szervező Anima Travel Kft, valamint a hazai fenntartható turizmus rendszerének kialakításáért dolgozó Innotime Hungary Kft.
Magyarország és a nagyvilág
Izgalmas lépések várnak a magyarországi turisztikai szolgáltatókra és a hazai turisztikai célpontokra, városokra, térségekre a következő években. Míg ugyanis a szomszédos Szlovéniában az összes vendégéjszaka mintegy 90%-a már fenntartható turisztikai minősítéssel rendelkező desztinációban realizálódik, A Német Turisztikai Hivatal kampányaiban évek óta a Fenntartható Fejlődési Célok eléréséhez kapcsolódó kommunikációs elemek vannak az első helyen, Svájcban önálló márkát vezettek be Swisstainable névvel, addig Magyarországon még most indulnak el az első lépések a fenntartható turizmus irányába.
Egy biztos: a verseny erősödik, s Magyarországnak is lépnie kell. Felmerülhet persze a kérdés, hogy milyen irányban érdemes gondolkodni - Törökország például saját minősítési rendszert dolgoztatott ki, amelyet egy hosszú folyamat eredményeképpen akkreditáltatott a GSTC-vel, míg Szlovénia vagy Ausztrália a Green Destinations már meglévő modelljére építette fel a saját programját.
A hazai turizmus szempontjából a gyorsító pályát a már meglévő nemzetközi program átvétele jelentheti, hiszen az azonnal bevezethető, használható, ráadásul a hazai szolgáltatók egyszerre pozícionálhatják magukat itthon és külföldön külön márkaépítés nélkül is. Kérdés, hogy sikerül-e akkora sebességre kapcsolni, hogy a minősítések számában utolérjük a bevezetőben említett országokat, s ha igen, mikorra sikerül, hogy megtarthassuk a versenyképességünket?