2013-ban készítettem egy nagyobb felmérést a TDM szervezetek social media használatáról kül- illetve belföldön, amelynek a 2. ütemét most kezdem majd el. A vizsgált európai desztinációk száma 88 volt, ehhez 81 hazai TDM szervezet kínálatát néztem végig.
Mindenek előtt ki kell emelni: Nyugat-Európa TDM szervezetei a hazainál jóval korábban felfedezték a social media csatornákban rejlő lehetőséget, s ki is használták azt. A cél a személyesség, személyes élmény és személyes ajánlás megteremtése. Nagyon fontos a személyes és azonnali kapcsolat a vendég / potenciális vendég és a TDM munkaszervezet között a social media csatornák által. A szervezetek közvetlen értékesítése a legritkábban történik ezen csatornákon keresztül, azonban a folyamatos stimuláció az adott desztináció kínálata iránt elsődlegesen használt kommunikációs eszközökké tette ezeket a csatornákat.
A vizsgált desztinációs turisztikai portálok nyelvi változatainak száma átlagosan: 5,79
Használt social media csatornák és azok aránya:
A vizsgált desztinációkban a social media csatornák számának átlaga: 3,659
A legtöbb social media csatornát használó desztinációk:
Azon országokban, ahol több desztincáiót is vizsgáltam, az alábbiak szerint alakult a desztinációk által használt social mediumok száma átlagosan:
A felmérés nem reprezentatív minta alapján készült, s nagyrészt nagyvárosi desztinációkra vonatkozott a kutatás.
Mindezek alapján a hazai TDM szervezetek körében készült kutatás a következő eredményeket hozta:
Honlapok nyelvi mutációinak száma
Mivel számos honlapon jóval több nyelv van feltüntetve elérhetőként, mint a valós állapot, külön jelöltem a honlapon feltüntetett nyelvek számát és azt, hogy valóban mennyi nyelven érhetőek el az információk. Ahol csak a menücímek kerültek lefordításra, nem vettem önálló nyelvnek a valóságban.
Az összes vizsgált TDM szervezet honlapja nyelvi mutáció számának átlaga: 3
A működő nyelvi mutációk számának átlaga: 2,52.
Európában (Magyarország kivételével) átlagosan a turisztikai portálok nyelvi mutációinak átlaga: 5,79
Social media használat Magyarországon
A vizsgált magyar TDM-ek összesen átlagban 1,9 social media csatornát használnak rendszeres kommunikációra a honlapjukon elérhetővé tett adatok szerint.
Magyarországon használt social media csatornák:
Európa vizsgált TDM szervezetei esetében 89 TDM-ből 84 tüntette fel Facebook oldalát a honlapján, ami az összes vizsgált szervezet 94%-a. Hazai viszonylatban:
Hírlevél-használat, mint kommunikációs csatorna
Turisztikai mobil applikáció
Fontos tapasztalat, hogy számos hazai TDM honlapján még nincs feltüntetve a mobil applikáció elérési útja, noha az App Store-okból már letölthetőek. Az alábbi összefoglalóban a saját szubjektív tapasztalataim is szerepelnek.
A hazai TDM szervezetek jelentős versenyhátrányban vannak folyamatosan. Nemcsak a pénzügyi, de sokszor a humán erőforrás háttér is hiányos, miközben egy folyamatosan globabizálódó mezőnyben kell(ene) helyt állni. A fenti elemzés is jól mutatja, hogy még az "ingyenes" eszközök használatáig se tud eljutni minden szervezet, hiszen ezek fejlesztéséhez is megfelelő kommunikációs munkatársakra van szükség. Vajon sikerül a munkaerőhiányt és a forráshiányt megfelelő innovációval kezelni? 2015-2016 nagy kérdése lesz, vajon hány desztináció lesz képes mindazon hiányokat kreativitással pótolni, ami időben, pénzben és munkaerőben negatívan különbözteti meg a Nyugat-európai szervezetektől.