A Mária Út, mint kulturális, vallási és ökoturisztikai termék és a TDM-ek
2015. november 22. írta: N. Júlia

A Mária Út, mint kulturális, vallási és ökoturisztikai termék és a TDM-ek

A magyarországi desztinációmenedzsment rendszer ma gyakorlatilag a Mária-út teljes hosszán segíti a zarándokturisták eligazodását. A szervezeti rendszer mostanra épült ki annyira, hogy a TDM-ek már képesek önállóan, nem pályázati forrásból a termékfejlesztésre, amit részben pályázati, részben saját forrásból megfelelő marketing eszközökkel is segítenek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden szervezet ugyanolyan felkészült egy, az egész országot átszelő hálózatos turisztikai termék helyi fejlesztésére és marketingjére. Pontosítva: most van kialakulóban, mit is lehetne kezdeni ezzel a határokon átnyúló gyalogos zarándokúttal egyáltalán.

dscn3781.JPG

 

Ahhoz, hogy a Mária Útban rejlő potenciál kihasználható legyen, szükséges, hogy minden TDM végiggondolja, hogy helyben milyen célcsoport számára miylen termék építhető a már felfestett útra, mint ahogy az is, hogy a szomszédos TDM szervezetekkel milyen közös termékeket lehet az útra építve fejleszteni. Jómagam pár évvel ezelőtt mintegy 20 km szakasz felfestését koordináltam, illetve magam is festettem, azóta is igyekszem a Mária Úthoz kapcsolódó TDM szintű feladatokat menedzselni a saját területemen, illetve igyekszünk élen járni a termékfejlesztésben is. Az alábbiakban a tapasztalataink alapján próbálok ötleteket adni a termékfejlesztéshez. 

mezozomboriaktalalkozoja_181.jpg

A termékfejlesztés szintjei

 

Amikor a Mária-útról, mint turisztikai termékről beszélünk, a termékfejlesztésnek 3 jó körülhatárolható szintét lehet elkülöníteni:

  1. A Mária-út, mint országos / nemzetközi turisztikai termék

A Mária-út nem pusztán zarándokút, hanem a Közép-európai keresztény kultúrtörténetet bemutató kulturális útvonal, amely reprezentálja a Kárpát-medence több mint ezer éves kultúrtörténetét. Aligha van még egy olyan országos turisztikai termék ma Magyarországon, amely ennyire jól példázza Magyarország egyediségét a Kárpát-medencén belül, amely ennyire jól, összefogottan reprezentálja a magyarság egyháztörténeti, kultúrtörténeti, művészettörténeti értékeit. Éppen ezért a Mária-út hozzátartozik az országos turisztikai imázsépítéshez, ami azonban csak abban az esetben valósulhat meg, ha az útvonal megfelelően karbantartott és a kapcsolódó települések turisztikai attrakciói megfelelnek a 21. századi követelményeknek.

  1. A Mária-út, mint desztinációs szintű turisztikai termék

A Mária-út, amely fel van festve nemcsak a településeken kívül, hanem végig az érintett települések belterületein is, legyen az kis falu vagy nagyváros, kiváló lehetőséget kínál a TDM szervezetek számára, hogy turisztikai termékfejlesztéseiket a Mária-útra építsék. A Mária-út akkor lehet sikeres, ha ezek a termékek valóban el is készülnek, ha egységes módszertan szerint, azonban a helyi egyedi adottságokra építve kerülnek kialakításra ezek a termékek. Az eladható turisztikai termék ezen a szinten képződik.

  1. A Mária-úthoz kapcsolódó attrakciók

Hosszú távon a cél az, hogy a Mária-úthoz kapcsolódó kulcsattrakciók, illetve a nagyobb városok turisztikai kínálata akár egy vagy több napos programot kínáljanak településenként is a Mária-út résztvevőinek, amihez azonban szükséges az egyház, a civil szervezetek, az önkéntesek és az önkormányzatok együttműködése is. 

A 2. szinten képződő turisztikai termékek csak akkor lehetnek sikeresek, ha az 1. és a 3. szint megfelelően fel van építve, ha megfelelő és korszerű az attrakciók menedzsmentje, s ha országos szinten rendelkezése állnak azok a feltételek, amelyek a helyi termékfejlesztést és értékesítést segítik.

mezozomboriaktalalkozoja_207.jpg

 

Addig, amíg az országos szint feladata elsősorban a stratégiai irányok kijelölése és az országos fejlesztési koncepció megvalósítása, a Mária-út, mint országos turisztikai termék fejlesztése, addig a desztinációmenedzsment szervezetek és ezek hálózatos együttműködéseinek a feladata már a konkrét, értékesítésre szánt termékek kidolgozása és piacra vitele. Ezen belül

 A Mária-úthoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztés

 

  • az útvonal felfestés rendben tartása helyi önkéntesek és / vagy az önkormányzat bevonásával részben a TDM feladata (nem feltétlenül neki kell festeni, de odafigyelni az állapotára igen)

 

Konkrét turisztikai termékek kialakítása

 

  • szállások, éttermek bevonása, zarándok-kínálat kialakítása
  • kapcsolattartás az egyházakkal és a helyi önkéntesekkel
  • a Mária-úthoz kapcsolódó helyi turisztikai szolgáltatók kapcsolódásának koordinálása, helyi ellenőrzési rendszer, árak, szolgáltatások összegyűjtése és feltöltése a Mária-út mobil applikációba
  • helyi turisztikai csomagok összeállítása és értékesítése
  • több TDM-et összefogó közös termékek kialakítása

 

Marketingmunkában való részvétel

 

  • helyi ajándéktárgyak fejlesztése és értékesítése a Mária-úthoz kapcsolódóan
  • a búcsúk, egyházi események, zarándoklatok promotálása a helyi lakosság és a turisták felé
  • eredménykommunikáció

A desztinációmenedzsment szervezetek vannak közvetlen kapcsolatban az önkéntesekkel, a helyi, a zarándokúthoz kapcsolódó turisztikai vállalkozásokkal és mindazokkal az attrakciókkal, akik a Mária-úthoz kapcsolódva a helyi termékek kialakításában szerepet játszhatnak.

 

Desztinációs szinten kialakítandó turisztikai termékek:

 

Zarándokturisztikai termékek

  • több napos zarándoklatok az út egyes szakaszain túravezetővel, zarándokkísérővel

Az előállítandó termék tartalmazza: a potenciális szállásokat, az étkezések helyszínét, a túrát, a kapcsolódó programok leszervezését (pl. attrakciók megtekintése, misék, lelki gyakorlatok, stb.).

  • Egy napos csomagok

Az egy napos zarándoklat nagyrészt egy, az adott településhez közeli kegyhelyhez történő zarándoklatot jelent, de akár olyan túra is lehet, amelynek nem célja valamelyik kegyhely, hanem az út során lehetőség van az önmegismerésre, a lelki problémák feldolgozására. A programot egyéni zarándokoknak lehet kínálni.

A csomag tartalma: zarándokmenü, előre leegyeztetett útvonal, térkép és / vagy mobil alkalmazás.

dscn3790.JPG

 

  • Különböző korcsoportoknak összeállított csoportos egy és többnapos zarándok programok

Figyelembe véve az egyes korcsoportok speciális igényeit, javasolt összeállítani a különböző célcsoportok számára célcsoport orientált zarándokutakat is. A gyerekek számára pl. érdemes kincskereső vagy egyéb, a természet megismerését is célzó játékokat beépíteni a programba. A nyugdíjasok számára a cipekedés már gondot okozhat, illetve a zarándoklat távolságát és a megtett út tartalmát is másképp kell meghatározni, mint mondjuk egy fiatal felnőttekből összeállt csoport számára.

A TDM szervezet feladata ezen célcsoport orientált zarándoklat-programok összeállítása, végiggondolva a helyi adottságokat is. A csomag tartalma a zarándoklat hossza és a célcsoport függvényében más és más lehet.

  • az egyes egyházi rendezvényekhez kapcsolódó konkrét termékek, a helyi sajátosságok figyelembe vételével

Ezek lehetnek az egyházi ünnepkörhöz kapcsolódó zarándokrendezvények, vagy a búcsúk idejére szervezett rendezvények egyaránt.

Helyiek számára: A zarándoklatok lehetnek egy nagyvároson belül településen belüliek, kis településeken a közeli településekre szervezett program egyaránt. Ezek a programok elsősorban a helyi lakosság közösséggé építését segítik elsősorban, éppen ezért a legtöbb esetben ingyenes programok lesznek.

Turisták számára: ezek elsősorban olyan csomagajánlatok, amelyekbe beépül az adott egyházi rendezvény programja és szervezett túra keretében lehet eljutni oda. Általában min. két éjszakás csomagban ajánlott gondolkodni, viszont a szállás ebben az esetben nem feltétlenül zarándokszállás, hanem akár panzió, hotel is lehet.

 mezozomboriaktalalkozoja_161.jpg

  • Kerékpáros túrák a Mária-úton

 

A Mária-út egyes szakaszai kiválóan alkalmasak arra, hogy akár kerékpáron is megtehetőek legyenek. A kerékpáros zarándoklatot elsősorban családoknak és / vagy kisebb csoportok számára, illetve egyéni zarándokoknak ajánlhatjuk. Ezek a programok a helyi adottságok alapján kell, hogy összeállításra kerüljön, s célja nemcsak valamely kegyhelyhez való eljutás lehet, hanem az egész napos élmény során önmagunk és a zarándoklatban résztvevő társaink megismerése.

Kerékpáros zarándoklat megszervezésekor oda kell figyelni az alábbiakra:

  • megfelelő térkép biztosítása, ahol fel vannak tüntetve a kerékpárszerviz pontok is
  • call center vagy egyéb segítségnyújtás biztosítása elakadás, defekt, baleset esetére
  • érdemes az utat előtte többször bejárni, s a térképre / mobil applikációra feltüntetni a nehezebb szakaszokat, különösen, ha családok számára is kínáljuk a programot

 

A Mária-út, mint kulturális út egyes településeken

A településeken belül felfestett Mária-út kiváló lehetőséget kínál arra is a TDM szervezeteknek, hogy az utat mint kulturális útvonalat ajánlják a vendégeiknek, hiszen az útvonal összeköti településen belül sok esetben nemcsak az egyházi értékeket, de az egyéb attrakciókat és helyi értékeket is. Az út midnen településen más-más típusú értékeket köt össze az egyházi értékeken túl – éppen ezért mindig az adott település adottságaira szükséges a fejlesztést végiggondolni. Tokaj-Hegyalja esetében pl. jól körvonalazódik egy történelmi borpincéket összekötő útvonal, míg Miskolcon a 19. század világát bemutató kultúr- és művészettörténeti tematikus út is kialakításra kerülhet a Mária-út már felfestett útvonalán.  

 

A Mária-út, mint kulturális útvonal és / vagy zarándokút belföldi célcsoportjainak összeállítandó javasolt turisztikai termékek

 

A Mária-út, mint kulturális út célközönsége és a számukra kidolgozandó csomagajánlatok specialitásai - csoportok

 

Osztálykirándulás alsó tagozat

Létszám: 15- 30 fő között

Időpontok: általában május és szeptember

Programok mennyisége: amennyiben nem városi túralehetőséget kínálunk a számukra, a túrázáson és a túra közben történő magyarázatokon kívül egyéb terhelhetőség alacsony, max. 2 program. Túralehetőség esetén érdemes a természeti értékekre felhívni a figyelmüket, leköti őket.

A programok célja: elsősorban Magyarország keresztény hagyományainak a korosztályban is értelmezhető megismerése – nem elsősorban történelmi kontextusban, hanem az élő hagyományokat és az ezek mögött lévő legendákat, meséket – gyakorlatilag felkészítés arra, hogy a későbbiekben a magyar és keresztény kultúrára fogékony, értő közösséget alakítsunk ki

 

Speciális jellemzők:

  • érdemes az osztályfőnök számára előzetesen megfelelő pedagógiai módszertani feldolgozást segítő anyagot biztosítani, esetlegesen a túrát feldolgozó feladatlapokkal
  • elérhetővé kell tenni minden társadalmi csoport gyermekei számára a programokat – a hátrányos helyzetű térségekben élő gyerekek számára érdemes pályázati forrásokat biztosítani annak érdekében, hogy minél több gyerek vehessen részt szervezett formában a programokon
  • a világról való tudásuk még szűkebb körű, de az érdeklődés ebben a korban még minden gyerekben megvan, lelkileg könnyen megérinthetőek, nyitottak
  • korosztály specifikus szakmai túravezető biztosítása alapvető annak érdekében, hogy a kísérő pedagógus számára útmutatást biztosítson a későbbi élményelemzésben
  • a túraprogramot mesékkel, esetlegesen bibliai történetekkel, példákkal érdemes kialakítani, hogy maga a túra is élmény legyen
  • figyelembe véve a gyerekek figyelmének korlátait, érdemes 30-40 perces szakaszokra bontani az élményszerzést, közben szünettel
  • szükséges a játékos programok biztosítása

Értékesítési specialitások:

  • az osztálykirándulások nem csak utazásszervezők által szervezhető, éppen ezért az osztályfőnök közvetlenül megkereshető

 

Osztálykirándulás felső tagozat és középiskola

Létszám: 20-40 fő

Időpontok: általában május és szeptember

Programok mennyisége: általában napi 3-4 programelem kerülhet a teljes programba a túrán kívül.

A programok célja, hogy megismerjék a Máriás kegyhelyeket, megismerjék Magyarország keresztény emlékeit, történelmi kontextusban megismerjék a keresztény Magyarország hagyományait

 

Speciális jellemzők:

  • szellemileg a lehető legjobban terhelhetőek, azonban érzékeny korszakban vannak, lelkileg nehezebb megfogni őket
  • a kísérő pedagógus sok esetben nem ismeri megfelelően az úthoz kapcsolódó ismeretátadás anyagát, sőt, gyakorta előfordul, hogy teljesen más tudományterület ismerője, mint amiről a kirándulás szól, éppen ezért a tanulmányi kiránduláshoz kapcsolódó ismeretátadás, az előzetes felkészítés és az utólagos élményfeldolgozás, valamint maga a kirándulás vezetése elkülönülhet egymástól. Mindebből az fakad, hogy a túravezetőnek kiemelt szerepe van, hiszen ő az, aki a valós ismeretátadás mellett feladatlapokkal, játékos programokkal az élményt tudássá formálhatja.
  • érdemes korosztály specifikus, a mindenkori kerettantervhez kapcsolódó programokat összeállítani, más-más tartalmat kínálva az 5-6, 7-8, 9-10 és 11-12. osztályosoknak.
  • módszertani útmutatók helyett inkább korosztály specifikus feladatlapokat, játékokat szükséges még animált programként beemelni
  • a korosztály fizikailag is jól terhelhető, hosszabb gyalogos vagy kerékpáros túrákra is vevők lehetnek, azonban szükséges, hogy a klasszikus túraprogramon túl lelki és szellemi többletet is nyújtson számukra a Mária-út

Értékesítési specialitások:

  • osztálykirándulás szervezéséhez nem szükséges utazásszervező cég, éppen ezért az osztálykirándulás program közvetlen értékesítői az adott helyszínek, illetve az ezeket csomagként kínáló TDM szervezetek, akik azonban csak közvetítők, hiszen a közvetlen értékesítők a pedagógusok.

 

Erdei iskola, nyári tábor

Létszám: 20-40 fő

Időpontok: június-augusztus

Programok mennyisége: csillagtúra programoknál napi 3-4 élményelem + a túra, folyamatos vándorlás mellett (minden nap más helyszínen van a szállás): napi 2-3 élményelem + a túra.

A programok célja: Magyarország természeti örökségének és keresztény kultúrájának, történelmének komplex megismertetése

Speciális jellemzők:

  • vegyes korosztály, laza kapcsolódás a gyerekek között, azaz a csapatépítésre is időt kell fordítani
  • a diákok legtöbb esetben nem kötődnek olyan mértékben a vezető pedagógusokhoz, mint az osztálykirándulások esetében, illetve a pedagógusok sem ismerik annyira a diákokat
  • a program tartalma nem kapcsolódik olyan szinten a tananyaghoz, mint az osztálykirándulások esetében, éppen ezért lehetőség van arra, hogy a program tartalmában ne a tananyaghoz kapcsolódjék
  • mivel a gyerekek összetétele minden szempontból heterogén, javasolt különböző tudományterületekhez kapcsolódó ismeretátadást biztosítani – az adott területről komplex ismereteket nyújtani
  • a módszertani kézikönyveket és feladatlapokat érdemes kisebb szakterületekre bontani (pl. az adott terület vallási-kulturális emlékei, természeti értékei, történelme, mesevilága, stb.)
  • a túravezető mellé lelki vezetőt is érdemes biztosítani, aki segíti a tábor programjának lelki feldolgozását, ugyanakkor a hosszabb családi távollét miatti esetleges problémákat feldolgozni

 

Értékesítési specialitások:

  • erdei iskolák tulajdonosai, illetve iskolák, alapítványok szervezik általában
  • a TDM és / vagy a Mária-út Egyesület saját szervezésben is valósíthat meg ilyen programokat, ebben az esetben azonban szükséges a megfelelő engedélyek beszerzése, a csoport biztonságának a garantálása

 

Senior, közelről érkező csoportok

Létszám: 30-50 fő

Időpontok: általában április-május, valamint szeptember-november

A programok célja: elsősorban a közösségi élményszerzés, amely mellett kisebb részben fontos az ismeretszerzés

Speciális jellemzők:

  • az egy nap alatt megtehető távolság korlátozott
  • a legfontosabb számukra a közösségi élmény – azaz a túravezetőnek arra kell felkészülnie elsődlegesen, hogy klasszikus túravezetés és / vagy idegenvezetés helyett elsősorban élményt adjon
  • általában egy napos buszos kirándulás, ahol a buszt előre, külön, önállóan leszervezik és a busz végig velük van, azaz egyes szakaszokon busszal is mozgatható a csoport
  • a túravezetőnek, illetve a program összeállítójának szükséges odafigyelni arra, hogy sok esetben a csoportban nehezen járó, illetve beteg emberek is lehetnek, éppen ezért a túratempót, illetve a programokat ennek megfelelően szükséges betervezni (pl. legyen lehetőség időről időre pihenésre, leülésre, árnyékos, hűvös helyeken menjen a túra, legyen lehetőség kulturális mosdóhasználatra, stb.)

 

Értékesítési specialitások:

  • általában nyugdíjas klubok és / vagy a helyi művelődési ház szervezésében valósulnak meg, utazási irodát nem vonnak be
  • az egyes programelemeket önállóan szeretik lefoglalni – azaz noha komplex programot szükséges összeállítani, ez a program minden csoport esetében egyedileg módosítandó
  • általában a csoport vezetője előzetesen személyesen látogat el a helyszínre, éppen ezért lehetőség van arra, hogy a TDM szervezet munkatársa személyesen egyeztessen vele a részletekről
  • mindenből a legolcsóbb árkategóriájú szolgáltatásra van igény, azonban amennyiben a TDM szervezet tud olyan korspecifikus élményt kínálni, ami esetleg plusz költséget jelent, azt általában vállalják a csoport tagjai

 

Senior, távolabbról, busszal érkező csoportok

Létszám: 30-50 fő

Időpontok: általában április-május, valamint szeptember-november

A programok célja: elsősorban a közösségi élményszerzés, amely mellett kisebb részben fontos az ismeretszerzés

Speciális jellemzők:

  • az előző pontban bemutatott specialitások erre a célcsoportra is vonatkoznak
  • a szállást külön intézik általában, azonban a TDM által küldött listából válogatnak sok esetben
  • fürdődesztinációkban érdemes egy fél napos fürdőzést is a programba építeni

Értékesítési specialitások:

  • általában nyugdíjas klubok szervezik
  • utazási irodát nem vonnak be a szervezésbe, de a TDM-mel előzetesen egyeztetnek
  • a desztináció kiválasztása elsősorban a korábbi csoportélmények és a csoport tagjainak tapasztalatai alapján történik, éppen ezért leginkább TV-n, rádión és a nyomtatott médián keresztül elérhetőek

 

Munkahelyi kollektívák, nagyobb baráti társaságok

Létszám: általában 20-30 fő

Időpontok: legtöbb esetben őszi és téli időszak

A programok célja: csapatépítés, a közösségi élmény

Speciális jellemzők:

  • magas árkategóriájú szállás, minőségi étkezés az igényük
  • a túraprogramnak egyedinek, különlegesnek kell lennie
  • csoportra és helyszínre szabott animált programokra van szükség
  • nem probléma számukra a magas árkategóriájú programcsomag, azonban annak az egyediségét, az egyedi élményt jól meg kell fogalmazni

 

Értékesítési specialitások:

  • leginkább szállodákon keresztül foglalnak, azaz a szállodák kínálatába szükséges beépíteni a programot
  • mivel a szálloda utazási csomagot nem értékesíthet, a szállodai ajánlatban érdemes szerepeltetni, azonban az egyes programelemeket külön-külön szükséges értékesíteni, általában a programgazda által (azaz a számlázás nem a szállodai csomagban történik)
  • utazási irodák bevonása ritka

 p1210342.JPG

Túrázók

Létszám: 30-100 fő

Időpontok: az év bármely szakában

A programok célja: elsősorban a természetjárás

Speciális jellemzők:

  • alacsony árkategóriájú szállás, minimális ellátás az igényük
  • általában laza közösség, azaz van, aki már évek óta ismeri egymást, van, aki ad hoc kapcsolódik egy-egy túrához
  • szeretik a kihívásokat, célokat, amit teljesíteni szeretnének, de a verseny nem egymás ellen irányul, hanem saját magukért
  • általában saját túravezetője van a túráknak, amit a túraklubok biztosítanak

 

Értékesítési specialitások:

  • általában túraklubok, túraszervező alapítványok és cégek szervezik, a TDM szervezet és / vagy a Mária-út csak javaslatot tud tenni, ami alapján a figyelmet fel lehet kelteni

 

dscn3786.JPG

A Mária-út, mint zarándokút célközönsége és a turisztikai termékek jellemzői - csoportok

 

Helyi, települési vallásos közösségek (egy napos)

Létszám: 20-40 fő

Időpontok: változó, az év bármely szakában

A programok célja: zarándokhely felkeresése, lelki feltöltődés, közösségi élményszerzés

Speciális jellemzők:

  • általában idősebb korosztály
  • általában kegyhelyeket keresnek fel
  • a Mária-út rövid szakaszát járják be
  • általában a kísérő a helyi lelkész, azonban a program előkészítéséért általában nem ő a felelős, hanem a közösség valamelyik önkéntese
  • a minőségbiztosítás általában nem megoldott, a legtöbb programból szakmai vezetővel / túravezetővel jóval többet ki lehetne hozni
  • a csoport heterogén és más-más lehet az igényszintjük a kulturális élmény befogadására

 

Értékesítési specialitások:

  • általában önkéntes szervezi, aki közvetlenül a kegyhelyhez fordul minden információért – azaz sem a TDM szervezet, sem utazási iroda nem kerül bevonásra a szervezésben
  • amennyiben a kegyhely működtetője javaslatot tesz helyi / környékbeli programokra, túrákra, abban az esetben van lehetőség a Mária-úthoz kapcsolódó egyéb programelemek beépítésére

 

Helyi, települési vallásos közösségek (több napos)

Létszám: 20-40 fő

Időpontok: az év bármely szakában

A programok célja: lelki feltöltődés, hitbeli erősödés, közösségi élmény

Speciális jellemzők:

  • a több napos csoportprogram gondolatának elindítója általában a helyi lelkész
  • nagy szükség van a minőségbiztosítása és a biztonságtudatra, mivel számos esetben olyanok is elindulnak a közösség részeként a programon, akik egyébként nem gyakorlott utazók
  • szükséges az elérendő célok egzakt meghatározása

Értékesítési specialitások:

  • általában a helyi közösség szervezi le a programokat, azonban a Mária-út Egyesület által is javasolt megfogalmazni a közösségek felé, hogy a minőség és biztonság megteremtése érdekében vegyék igénybe zarándok utazási iroda segítségét

 mezozomboriaktalalkozoja_170.jpg

Iskolai vallási közösségek

Létszám: 20-50 fő

Időpontok: iskolai időszak szünetei, illetve hétvégék

A programok célja: lelki közösségi élményszerzés, természetjárás

Speciális jellemzők:

  • heterogén korosztály (több évfolyamról jelentkező diákok)
  • mivel a cél elsősorban a természetjárás és a természeti környezetben való közösségi élményszerzés, nem szükséges feladatlapokkal, feladatokkal kiegészíteni a programot, viszont felkészült túravezetőre van szükség, aki felhívja a figyelmet a természet rejtett titkaira is
  • általában a helyi, iskolai lelkész vagy hittan tanár szervezi és ő is vezeti a csoportot és általában az ő érdeklődési körüknek megfelelő a programok tartalma

Értékesítési specialitások:

  • a TDM szervezet és a Mária-út Egyesület javaslatokat tud csak megfogalmazni, mivel a szervezés nem rajtuk keresztül történik

 

Senior vallási közösségek

Létszám: 20-40 fő

Időpontok: általában búcsúk időpontjához kötött

A programok célja: közösségi élményszerzés és lelki feltöltődés

Speciális jellemzők:

  • rövidebb gyalogos túrákat javasolt kínálni
  • heterogén összetétel mind a fizikai, mind a lelki állapotukat tekintve, amit a túravezetőnek figyelembe kell vennie
  • a programot legtöbb esetben a helyi lelkész kezdeményezésére a csoport egyik tagja önkéntesként szervezi
  • saját busszal érkeznek
  • az önkéntes leginkább a kegyhely által nyújtott turisztikai információk alapján szervezi meg a programot
  • a csoport lelki vezetője általában a helyi lelkész

Értékesítési specialitások:

  • mivel a szervezők általában közvetlenül az adott kegyhelynél érdeklődnek, a programok értékesítése a kegyhely által történhet

 

p1210380.JPG

A Mária-út, mint kulturális és / vagy zarándokút turisztikai termékei, egyéni vendégek számára

 

A Mária-út egyes szakaszai az egyéni vendégek számára többféle programot kínálhatnak:

  • lehet klasszikus zarándokút
  • egyes egyházi ünnepekhez, ünnepkörökhöz kapcsolódó részben vallási, részben világi tartalmú programok (pl. Vince-napi szőlőszentelés, Orbán-napi programok, Márton-nap, stb.)
  • klasszikus kulturális útvonal és / vagy túraútvonal

A célcsoportok és jellemzőik:

Egyéni zarándokok

Időpontok: az év bármely szakában

A programok célja: a test és lélek megerősítése, meditációs gyakorlat

Speciális jellemzők:

  • szükséges számukra a biztonság megteremtése – az étkezése, a szállás és a lelki feltöltődéshez szükséges háttér biztosítása
  • szükséges a célok vagy potenciális célok meghatározása
  • szükséges olyan nyomtatott vagy elektronikus guide biztosítása, amely lehetővé teszi az út egyéni megtételét akár teljesen egyedül is
  • szükséges, hogy az érkezési területeken lelki segítségnyújtás is történhessen

Értékesítési specialitások:

A zarándok általában a helyi közösségből indul, a helyi lelkész támogatásával, éppen ezért nagyon fontos a helyi lelkészek megfelelő felkészítése arra, hogyan tudják segíteni az egyéni zarándokokat. A folyamatos biztonságot zarándok utazási iroda tudja biztosítani.

 

Családok, baráti társaságok

Időpontok: az év bármely szakában

A programok célja: általában a családi együttlét, közös kirándulás élménye. Az útvonalat leginkább mint kulturális- és túraútvonalat lehet számukra kiajánlani

Speciális jellemzők:

  • nem több hónappal korábban szervezett program, sok esetben az időjárás és a hétvégi egyéb programok befolyásolják
  • legtöbb esetben a vonzó természeti és épített környezetben megteremtett biztonságos túraút vonzza ezt a célcsoportot, településen belül és kívül is
  • a programjukat maguk szervezik, nem igénylik a szervezésben való külső részvételt
  • több korosztály
  • aktív turisztikai és kulturális programok keverednek
  • számukra elsődlegesen a lehetőségek bemutatása a cél, mivel a rendelkezésre álló programokból saját maguk, helyben válogatnak
  • nagy szerepe van a Tourinform irodáknak a biztonság megteremtésében, illetve az internetes és okostelefonos platformoknak

Értékesítési specialitások:

  • a családok számára a Mária-út nem csomagként, hanem elsősorban lehetőségek gyűjteményeként kínálható

 

Külföldi vendégkör

 

A külföldi vendégkör számára a belföldi közönségtől eltérő prémium csomagajánlatokat érdemes összeállítani, azokkal a feltételekkel, amit a korábban Nyugat-európai példák alapján már bemutattunk.  Fontos megjegyezni, hogy elsősorban a kiemelt jelentőségű kegyhelyek lesznek vonzóak a külföldi célközönség számára, illetve érdemes az adott küldőterület történelméhez, múltjához, kulturális örökségéhez kapcsolódó csomagokat is összeállítani. Észak-Magyarországon pl. kiváló lehetőséget biztosítanak a lengyel-magyar közös történelmi emlékek, amelyek egyben zarándok- és kulturális programot is kínálhatnak (pl. Szent Hedvighez kapcsolódó emlékek). A külföldi célterületek a Mária-út egyes szakaszain más-más jelentőségűek lehetnek, amit általában a helyi TDM szervezet menedzsmentje jól körül tud határolni.

Jelen tanulmány a Mária Út Közhasznú Egyesület megrendelésére A Mária Út Termékfejlesztési Stratégiája című, Vig Tamással közösen készített tanulmány alapján készült. 

süti beállítások módosítása