Meggyőződésem, hogy a hatékony desztinációmenedzsment az általános, desztinációs szintű vendégközpontú minőségmenedzsmenttel kezdődik. Megfelelő és folyamatosan ellenőrzött minőségű szolgáltatások nélkül akkor sem fenntartható a turizmus, ha egyébként a természeti-gazdasági-társadalmi környezet és a marketingmunka eladná a térséget. Mindezek alapján szükséges nemcsak beszélni a minőségről, hanem végiggondolni azt, hogy Magyarországon hogyan lehet desztinációs szinten a minőségmenedzsmentet megvalósítani.
Anélkül, hogy belefognék a TQM elméletének a bemutatásába, jelen összefoglalómban igyekszem az alapokhoz kapcsolódó gyakorlati intézkedési terv alapjait bemutatni, egyelőre az attrakciók és a TDM feladatait elemezve. A téma azonban megérdemli, hogy a későbbiekben további bejegyzésekben mutassam majd be a desztinációs szintű turisztikai minőségmenedzsment bevezetésének további feladatait, állomásait, illetve megosszam a bevezetéssel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatokat.
Ahhoz, hogy az egy adott desztinációba érkező vendégek minden tekintetben jól tudják magukat érezni, nem pusztán a szállások részéről szükséges a minőségbiztosítás, hanem szükséges az attrakciók desztinációs szinten egységes minőségbiztosítása is. Ebben azonban nem pusztán maguknak a létesítményeknek, hanem a vendégfogadáshoz szorosan kapcsolódó környezetnek a minőségbiztosítása is nagyon fontos – beleértve a parkolókat, a nyilvános WC-ket, stb. A cél, hogy a vendégek folyamatosan és maximálisan elégedettek legyenek a térség kínálatával, s a szolgáltatói törekvések mellett az attrakciók részéről is mindent megtegyünk az elégedett vendégekért.
A minőségbiztosítás desztinációs szintű szempontrendszere
- A vendégek fogadása
- Az első fogadtatás, legelső benyomás meghatározza az attrakció, program egész további megítélését, éppen ezért nagyon fontos az első látkép és a személyzettel való első találkozás
- Nagyon fontos, hogy az attrakció, mint élmény befogadása előtt milyen a vendégek fogadtatása, nemcsak a jegypénztárban, hanem pl. a kávézóban, parkolóban, stb.
- Az attrakció rendezettsége
- Általánosan a vendégfogadás a belépéstől a távozásig (tisztaság, vendégszeretet, tájékoztatás, rendezettség, vendégcentrikusság)
- A környezet rendezettsége (pl. mosdók rendezettsége, tisztasága, parkoló, kiszolgáló egységek, az az ott dolgozók vendégcentrikus viselkedése)
- A tartalom bemutatása (múzeum, illetve nem fürdő típusú látnivaló esetében)
- A vezetés (személyes, audioguide vagy tablós/feliratos) értelmezés egyértelmű és könnyen érthető?
- Az értelmezéshez szükséges feliratok mindenki számára hozzáférhetőek? Vannak-e idegen nyelvi feliratok a küldőterületek nyelvén? Van-e nyomtatott útmutató a kiállításhoz, van-e audioguide vagy egyéb eszköz, amely lehetővé teszi, hogy ne csak a magyarok élvezhessék a programot? Személyes vezetés mellett van-e idegen nyelvű vezetés, ha van, a küldőterületek nyelvén is van-e?
- Vendéglátás és kiskereskedelem
- Van-e shop, kávézó és / vagy étterem az adott attrakciónál? Van-e lehetőség üdítőt, kávét, nassolni valót vásárolni?
- Ha van étterem vagy kávézó, mennyire vonzó és csábító az étel és italkínálata, milyen az ételek és italok minősége?
- Mennyire jól megközelíthető és kényelmes az adott étterem vagy kávézó, mennyire tud a személyzet és a vendég könnyen mozogni, közlekedni az adott vendéglátóhelyen?
- Mennyire kell sokat várni az ételekre, illetve milyen a kiszolgálás minősége?
- A személyzet felkészültsége, tudása, vendégbarát hozzáállása
- Milyen jól képzett és felkészült a személyzet?
- Be akarják-e mutatni teljes mértékben a tudásukat, felkészültségüket?
- Mennyire ügyfélközpontú a személyzet, mennyire kedvesek, mennyire nyújtják a szolgáltatást mosollyal?
- Van-e az ügyfeleket kiszolgáló személyzet körében megfelelő képzésben részesült rokkantsági és egyenlőség tudatosság?
A desztinációs szintű turisztikai minőségbiztosítás alapja, hogy az attrakciók önállóan is elkészítsék a saját minőségbiztosítási szabályzatukat és annak megfelelően történjék a munkavégzés és a fejlesztések megszervezése.
A desztinációs szintű minőségbiztosítás bevezetése minimum három lépcsős:
- a TDM munkaszervezeten belüli minőségbiztosítás bevezetése
- az attrakciók minőségbiztosításának bevezetése
- a turisztikai szolgáltatók minőségi standardjainak a lefektetése, a szolgáltatói minőségbiztosítás bevezetése minden szinten
Felelősségi és finanszírozási szintek
Alábbiakban azt mutatjuk be, hogy a város attrakcióinak általános minőségbiztosítása mely szinten, milyen felelősségi rendben és finanszírozásban kell, hogy történjen.
Feladat |
Felelős, költségviselő az attrakció üzemeltetője |
Felelős, költségviselő a TDM |
1. Online megjelenés |
||
- min. két nyelvű responsive, folyamatosan aktualizált honlap |
X |
|
- mobil applikáció (városi turisztikai applikációba integrált) |
X |
X |
- Social media oldalak (min. Facebook és TripAdvisor) |
X |
X |
2. Kiadvány, prospektus |
||
- Tájékoztató flyer, min. magyar, angol, német, lengyel és orosz nyelven, amelyet minden vendég kezébe lehet adni |
X |
|
- Adott attrakcióra vonatkozó imázskiadvány min. magyarul és angolul (kiállításokra, workshopokra, konferenciákra, stb.) |
X |
X |
1. Parkolás |
||
- Parkoló – parkoló megléte, rokkant parkoló megléte, esetlegesen ingyenes parkoló |
X |
|
- Kerékpártároló |
X |
|
- Buszparkoló |
X |
|
1. Első benyomások |
||
- rendezett környezet biztosítása |
X |
|
- szabadtéri beléptetésnél esőbeálló biztosítása |
X |
|
- pihenő kialakítása – szükséges min. 10 férőhely nyugdíjasoknak és kismamáknak |
X |
|
- recepciós pult kialakítása |
X |
|
2. Arculat, belépés, látogatómenedzsment a belépésnél |
||
- Arculat |
X |
X[1] |
- Beléptetés |
X |
|
- Látogatómenedzsment a belépésnél, ezen belül |
|
|
a.) A vendégek személyre szabott és barátságos üdvözlését biztosító eszköz, infotábla, munkatárs, stb. |
X |
X1 |
b.) A vendég folyamatos biztonságát garantáló eszközök, töltsön akár rövid, akár hosszú időt az attrakcióban – információs, tájékoztató táblák, flyerek, munkatársak |
X |
X1 |
c.) Korlátozott befogadóhely esetén a várakozási időre megfelelő program biztosítása |
X |
|
d.) a látogatómenedzsmenthez szükséges alapadatok felvétele, látogatómenedzsment szoftver |
X |
X[2] |
3. Látogatói információk és egységes jelölés, táblázás |
||
- Egységes jelölés, táblázás |
X |
X1 |
- Látnivaló esetében guide biztosítása |
X |
X[3] |
- A látogatáshoz szükséges egyéb egységes információs anyagok megléte (pl. Flyer) |
X |
|
1. Arculat és vendégirányítás |
X |
X |
2. Az elvárásoknak megfelelő tartalom / Fürdő esetében napozó felületek, árnyékos részek, tárolók, öltözők száma és minősége |
X |
|
3. Látogató információk és egységes jelölés |
X |
X |
4. Külső és belső enteriőr, környezet |
||
- gondozott füves felületek |
X |
|
- virágok, tuják, díszítő eszközök, ezek gondozottsága |
X |
|
- mennyire rendezett az adott attrakció |
X |
|
5. Mennyire karbantartott az adott attrakció |
X |
|
6. A tartalmi bemutatás, megjelenítés / fürdő esetében vízminőség, hőmérséklet |
X[4] |
|
7. Az állandó tartalmi információ interpretációja (pl. leírások, táblák, tablók, audioguide, stb.) A személyes bemutatás és minden egyéb típusú tartalmi interpretáció minősége (pl. előadás, program, idegenvezetés, animáció, fürdőnél animált programok, stb.) |
X |
|
1. A parkoló és az érkezési zóna tisztasága |
X |
|
2. Az attrakció tisztasága |
X |
|
3. A mosdók tisztasága |
X |
|
4. Az étkezőhelyek tisztasága |
X |
|
5. A bolt(ok) tisztasága |
X |
|
1. Mennyisége és helye |
X |
|
2. Kinézete és karbantartottsága |
X |
|
3. Világítás, akasztók, kiegészítők, stb. |
X |
|
Étkezési lehetőség[5] |
||
1. Elrendezés, használhatóság |
X |
|
2. Légkör, első benyomás |
X |
|
3. Dekoráció, berendezés, bútorok, lámpák, kiegészítők |
X |
|
4. Az ételek: választék és célközönség orientált kínálat, ár-érték arány |
X |
|
5. Ételek: Minőség és tálalás |
X |
|
1. Egyértelmű a látogatók vezetése, a termékek átláthatósága |
X |
X |
2. Megjelenítés, bútorzat, fények, dekoráció |
X |
|
3. Árukínálat – a desztinációhoz és az adott attrakcióhoz kapcsolódó termékek |
|
X |
4. Árukínálat minősége, helyhez illősége |
X |
X |
1. A személyzet megjelenése általánosságban |
X |
|
2. Ügyfélcentrikusság |
|
|
- ügyfélcentrikussághoz kapcsolódó képzések |
|
X |
- ügyfélszolgálatos kiválasztása, személyiségteszt kiválasztáskor (ügyfélszolgálatra megfelelő személyiségű emberekre van szükség) |
X |
|
3. Tudás |
|
|
- helyismereti képzés |
|
X |
- a munkaköréhez kapcsolódó képzések, továbbképzések |
X |
|
- megfelelő tudással bíró szakemberek kiválasztása |
X |
|
4. Hatékonyság, gyorsaság (kiválasztási kritérium) |
X |
|
5. Idegennyelv tudás (kiválasztási kritérium) |
X |
|
[1] Javasolt egységes, minden attrakcióra közösen használt desztinációs arculatú irányítási rendszert kialakítani, ami ebben az esetben a TDM feladata)
[2] A TDM feladata itt az adatbekérés módszertanának a meghatározása, illetve az adatelemek meghatározása (pl. külföldi, belföldi, honnan érkezett, korosztály, egyéni-csoportos, stb.)
[3] A TDM feladata a megfelelő mobil alkalmazás biztosítása
[4] Az adott attrakcióra vonatkozó egyedi tartalom minőségbiztosításához szükséges, hogy minden attrakció egyénileg, a saját adottságai alapján határozza meg saját minőségbiztosítási szabályzatában, hogy mire kell feltétlenül, minden körülmények között hangsúlyt helyezni.
[5] A modern attrakciók esetében elkerülhetetlen, hogy megfelelő minőségű étkezési lehetőség rendelkezésre álljon. Ez lehet egy büfé, kávézó, saláta- vagy szendvicsbár vagy étterem – a lényeg, hogy a vendég számára az attrakció kapcsán az összbenyomást negatívan befolyásolja, ha nincs étkezési lehetőség.