A desztinációs szintű minőségbiztosításról I.
2015. október 13. írta: N. Júlia

A desztinációs szintű minőségbiztosításról I.

Meggyőződésem, hogy a hatékony desztinációmenedzsment az általános, desztinációs szintű vendégközpontú minőségmenedzsmenttel kezdődik. Megfelelő és folyamatosan ellenőrzött minőségű szolgáltatások nélkül akkor sem fenntartható a turizmus, ha egyébként a természeti-gazdasági-társadalmi környezet és a marketingmunka eladná a térséget. Mindezek alapján szükséges nemcsak beszélni a minőségről, hanem végiggondolni azt, hogy Magyarországon hogyan lehet desztinációs szinten a minőségmenedzsmentet megvalósítani. 

Anélkül, hogy belefognék a TQM elméletének a bemutatásába, jelen összefoglalómban igyekszem az alapokhoz kapcsolódó gyakorlati intézkedési terv alapjait bemutatni, egyelőre az attrakciók és a TDM feladatait elemezve. A téma azonban megérdemli, hogy a későbbiekben további bejegyzésekben mutassam majd be a desztinációs szintű turisztikai minőségmenedzsment bevezetésének további feladatait, állomásait, illetve megosszam a bevezetéssel kapcsolatos gyakorlati tapasztalatokat. 

Ahhoz, hogy az egy adott desztinációba érkező vendégek minden tekintetben jól tudják magukat érezni, nem pusztán a szállások részéről szükséges a minőségbiztosítás, hanem szükséges az attrakciók desztinációs szinten egységes minőségbiztosítása is. Ebben azonban nem pusztán maguknak a létesítményeknek, hanem a vendégfogadáshoz szorosan kapcsolódó környezetnek a minőségbiztosítása is nagyon fontos – beleértve a parkolókat, a nyilvános WC-ket, stb.  A cél, hogy a vendégek folyamatosan és maximálisan elégedettek legyenek a térség kínálatával, s a szolgáltatói törekvések mellett az attrakciók részéről is mindent megtegyünk az elégedett vendégekért.

A minőségbiztosítás desztinációs szintű szempontrendszere

almassy-kuria_2.JPG

  1. A vendégek fogadása
  • Az első fogadtatás, legelső benyomás meghatározza az attrakció, program egész további megítélését, éppen ezért nagyon fontos az első látkép és a személyzettel való első találkozás
  • Nagyon fontos, hogy az attrakció, mint élmény befogadása előtt milyen a vendégek fogadtatása, nemcsak a jegypénztárban, hanem pl. a kávézóban, parkolóban, stb. 
  1. Az attrakció rendezettsége
  • Általánosan a vendégfogadás a belépéstől a távozásig (tisztaság, vendégszeretet, tájékoztatás, rendezettség, vendégcentrikusság)
  • A környezet rendezettsége (pl. mosdók rendezettsége, tisztasága, parkoló, kiszolgáló egységek, az az ott dolgozók vendégcentrikus viselkedése)
  1. A tartalom bemutatása (múzeum, illetve nem fürdő típusú látnivaló esetében)
  • A vezetés (személyes, audioguide vagy tablós/feliratos) értelmezés egyértelmű és könnyen érthető?
  • Az értelmezéshez szükséges feliratok mindenki számára hozzáférhetőek? Vannak-e idegen nyelvi feliratok a küldőterületek nyelvén? Van-e nyomtatott útmutató a kiállításhoz, van-e audioguide vagy egyéb eszköz, amely lehetővé teszi, hogy ne csak a magyarok élvezhessék a programot? Személyes vezetés mellett van-e idegen nyelvű vezetés, ha van, a küldőterületek nyelvén is van-e?
  1. Vendéglátás és kiskereskedelem
  • Van-e shop, kávézó és / vagy étterem az adott attrakciónál? Van-e lehetőség üdítőt, kávét, nassolni valót vásárolni?
  • Ha van étterem vagy kávézó, mennyire vonzó és csábító az étel és italkínálata, milyen az ételek és italok minősége?
  • Mennyire jól megközelíthető és kényelmes az adott étterem vagy kávézó, mennyire tud a személyzet és a vendég könnyen mozogni, közlekedni az adott vendéglátóhelyen?
  • Mennyire kell sokat várni az ételekre, illetve milyen a kiszolgálás minősége?
  1. A személyzet felkészültsége, tudása, vendégbarát hozzáállása
  • Milyen jól képzett és felkészült a személyzet?
  • Be akarják-e mutatni teljes mértékben a tudásukat, felkészültségüket?
  • Mennyire ügyfélközpontú a személyzet, mennyire kedvesek, mennyire nyújtják a szolgáltatást mosollyal?
  • Van-e az ügyfeleket kiszolgáló személyzet körében megfelelő képzésben részesült rokkantsági és egyenlőség tudatosság?

 

A desztinációs szintű turisztikai minőségbiztosítás alapja, hogy az attrakciók önállóan is elkészítsék a saját minőségbiztosítási szabályzatukat és annak megfelelően történjék a munkavégzés és a fejlesztések megszervezése.

A desztinációs szintű minőségbiztosítás bevezetése minimum három lépcsős:

  • a TDM munkaszervezeten belüli minőségbiztosítás bevezetése
  • az attrakciók minőségbiztosításának bevezetése
  • a turisztikai szolgáltatók minőségi standardjainak a lefektetése, a szolgáltatói minőségbiztosítás bevezetése minden szinten

 

Felelősségi és finanszírozási szintek

Alábbiakban azt mutatjuk be, hogy a város attrakcióinak általános minőségbiztosítása mely szinten, milyen felelősségi rendben és finanszírozásban kell, hogy történjen.

Feladat

Felelős, költségviselő az attrakció üzemeltetője

Felelős, költségviselő a TDM

Érkezés előtti tájékoztatás – figyelemfelkeltés

1.       Online megjelenés

-          min. két nyelvű responsive, folyamatosan aktualizált honlap

X

 

-          mobil applikáció (városi turisztikai applikációba integrált)

X

X

-          Social media oldalak (min. Facebook és TripAdvisor)

X

X

2.       Kiadvány, prospektus

-          Tájékoztató flyer, min. magyar, angol, német, lengyel és orosz nyelven, amelyet minden vendég kezébe lehet adni

X

 

-          Adott attrakcióra vonatkozó imázskiadvány min. magyarul és angolul (kiállításokra, workshopokra, konferenciákra, stb.)

X

X

Érkezés

1.       Parkolás

-          Parkoló – parkoló megléte, rokkant parkoló megléte, esetlegesen ingyenes parkoló

X

 

-          Kerékpártároló

X

 

-          Buszparkoló

X

 

1.       Első benyomások

-          rendezett környezet biztosítása

X

 

-          szabadtéri beléptetésnél esőbeálló biztosítása

X

 

-          pihenő kialakítása – szükséges min. 10 férőhely nyugdíjasoknak és kismamáknak

X

 

-          recepciós pult kialakítása

X

 

2.       Arculat, belépés, látogatómenedzsment a belépésnél

-          Arculat

X

X[1]

-          Beléptetés

X

 

-          Látogatómenedzsment a belépésnél, ezen belül

 

 

a.)   A vendégek személyre szabott és barátságos üdvözlését biztosító eszköz, infotábla, munkatárs, stb.

X

X1

b.)   A vendég folyamatos biztonságát garantáló eszközök, töltsön akár rövid, akár hosszú időt az attrakcióban – információs, tájékoztató táblák, flyerek, munkatársak

X

X1

c.)   Korlátozott befogadóhely esetén a várakozási időre megfelelő program biztosítása

X

 

d.)   a látogatómenedzsmenthez szükséges alapadatok felvétele, látogatómenedzsment szoftver

X

X[2]

3.       Látogatói információk és egységes jelölés, táblázás

-          Egységes jelölés, táblázás

X

X1

-          Látnivaló esetében guide biztosítása

X

X[3]

-          A látogatáshoz szükséges egyéb egységes információs anyagok megléte (pl. Flyer)

X

 

 A látnivaló / attrakció / fürdő

1.       Arculat és vendégirányítás

X

X

2.       Az elvárásoknak megfelelő tartalom / Fürdő esetében napozó felületek, árnyékos részek, tárolók, öltözők száma és minősége

X

 

3.       Látogató információk és egységes jelölés

X

X

4.       Külső és belső enteriőr, környezet

-          gondozott füves felületek

X

 

-          virágok, tuják, díszítő eszközök, ezek gondozottsága

X

 

-          mennyire rendezett az adott attrakció

X

 

5.       Mennyire karbantartott az adott attrakció

X

 

6.       A tartalmi bemutatás, megjelenítés / fürdő esetében vízminőség, hőmérséklet

X[4]

 

7.       Az állandó tartalmi információ interpretációja (pl. leírások, táblák, tablók, audioguide, stb.)

A személyes bemutatás és minden egyéb típusú tartalmi interpretáció minősége (pl. előadás, program, idegenvezetés, animáció, fürdőnél animált programok, stb.)

X

 

Tisztaság

1.       A parkoló és az érkezési zóna tisztasága

X

 

2.       Az attrakció tisztasága

X

 

3.       A mosdók tisztasága

X

 

4.       Az étkezőhelyek tisztasága

X

 

5.       A bolt(ok) tisztasága

X

 

A mosdók

1.       Mennyisége és helye

X

 

2.       Kinézete és karbantartottsága

X

 

3.       Világítás, akasztók, kiegészítők, stb.

X

 

Étkezési lehetőség[5]

1.       Elrendezés, használhatóság

X

 

2.       Légkör, első benyomás

X

 

3.       Dekoráció, berendezés, bútorok, lámpák, kiegészítők

X

 

4.       Az ételek: választék és célközönség orientált kínálat, ár-érték arány

X

 

5.       Ételek: Minőség és tálalás

X

 

Ajándékbolt

1.       Egyértelmű a látogatók vezetése, a termékek átláthatósága

X

X

2.       Megjelenítés, bútorzat, fények, dekoráció

X

 

3.       Árukínálat – a desztinációhoz és az adott attrakcióhoz kapcsolódó termékek

 

X

4.       Árukínálat minősége, helyhez illősége

X

X

Munkatársak, személyzet

1.       A személyzet megjelenése általánosságban

X

 

2.       Ügyfélcentrikusság

 

 

-          ügyfélcentrikussághoz kapcsolódó képzések

 

X

-          ügyfélszolgálatos kiválasztása, személyiségteszt kiválasztáskor (ügyfélszolgálatra megfelelő személyiségű emberekre van szükség)

X

 

3.       Tudás

 

 

-          helyismereti képzés

 

X

-          a munkaköréhez kapcsolódó képzések, továbbképzések

X

 

-          megfelelő tudással bíró szakemberek kiválasztása

X

 

4.       Hatékonyság, gyorsaság (kiválasztási kritérium)

X

 

5.       Idegennyelv tudás (kiválasztási kritérium)

X

 

 

[1] Javasolt egységes, minden attrakcióra közösen használt desztinációs arculatú irányítási rendszert kialakítani, ami ebben az esetben a TDM feladata)

[2] A TDM feladata itt az adatbekérés módszertanának a meghatározása, illetve az adatelemek meghatározása (pl. külföldi, belföldi, honnan érkezett, korosztály, egyéni-csoportos, stb.)

[3] A TDM feladata a megfelelő mobil alkalmazás biztosítása

[4] Az adott attrakcióra vonatkozó egyedi tartalom minőségbiztosításához szükséges, hogy minden attrakció egyénileg, a saját adottságai alapján határozza meg saját minőségbiztosítási szabályzatában, hogy mire kell feltétlenül, minden körülmények között hangsúlyt helyezni.

[5] A modern attrakciók esetében elkerülhetetlen, hogy megfelelő minőségű étkezési lehetőség rendelkezésre álljon. Ez lehet egy büfé, kávézó, saláta- vagy szendvicsbár vagy étterem – a lényeg, hogy a vendég számára az attrakció kapcsán az összbenyomást negatívan befolyásolja, ha nincs étkezési lehetőség.

 

süti beállítások módosítása