Mi kell ahhoz országos szinten, hogy sikeres legyen a Mária Út
2015. november 22. írta: N. Júlia

Mi kell ahhoz országos szinten, hogy sikeres legyen a Mária Út

A Mária Út egy több mint 1400 km-es spirituális és kulturális, értékeket felfűző Kárpát-medencei gyalogút, melyet bárki bejárhat. Mária Út mentén kb. 60 kisebb-nagyobb zarándokhely található. A magyar történelemben fontos szerepet betöltő zarándokhelyek - pl.: Mariazell, Sümeg, Esztergom, Máriapócs, Csíksomlyó - összekötésével a nemzeti érzés elmélyítésére teremt módot. Mi kell azonban ahhoz, hogy az útvonal a magyar El Camino legyen? A TDM-ek szerepvállalásáról egy korábbi tanulmányban már esett szó. Kérdés azonban, hogy mit kell tennie egy turisztikai-vallási ernyőszervezetnek azért, hogy ez valóban működő zarándokút legyen 1400 km-en?

dscn3787.JPG

A Mária Út, mint zarándokút

 

A cél: olyan zarándokút kialakítása, amely csoportos és egyéni zarándokok számára is biztonságosan bejárható, ahol az útvonal mentén mindenhol alkalma lehet a zarándoknak a lelki feltöltődés mellett a nyugodt pihenésre is.

Konkrét feladatok országos szinten a Mária-út, mint országos turisztikai termék fejlesztéséhez:

 

1. Úthálózat fejlesztése

 

  • A Mária-út jelzésrendszer fenntartása és továbbfejlesztése, ahol szükséges, a helyi szereplők bevonásával
  • A Mária-úthoz kapcsolódó kisebb és nagyobb léptékű attrakciófejlesztések koordinálása, az útvonalon lévő települések segítése, hogy az útvonal fejlesztéshez minél több forrást le tudjanak hívni. Országos szinten szükséges kijelölni azon területeket, amelyeken kiemelten fontos fejlesztéseket megvalósítani és ezeken a területeken ösztönzi a helyieket ezen fejlesztések megvalósítására

Javasolt kiemelt fejlesztési térségek:

  • Máriás kegyhelyek
  • Egyéb vallási központok
  • Azon nagyobb települések, ahol a Mária-út önmagában akár több napos lelki programot kínál
  • A biztonságról való gondoskodás végig az útvonal mentén – zarándokszállások, zarándokéttermek és egyéb kiszolgáló egységek koordinálása, gondoskodás arról, hogy a zarándokok számára az út valóban a lelki feltöltődésről szólhasson.

Központi koordinációt igényel:

  • Minden érintett településen, de min. 15 kilométerenként zarándokszállás kialakítása az számú mellékletben megfogalmazott kritériumok alapján
  • Minden településen, de min. 15 kilométerenként zarándokmenüt kínáló étkezési lehetőség biztosítása
  • Turisztikai Zarándokkártya kidolgozása országos szinten – A legújabb kutatások szerint a következő néhány évben a smart megoldások alkalmazása jelenti majd a turisztikai fejlesztések terén a legfontosabb feladatot. A Mária-út turisztikai zarándokkártya több szempontból is innovációt jelent:
  • regisztrálni lehet a zarándokok rövidebb- és hosszabb távú zarándoklatait, ezáltal akár rövid időn belül figyelemmel lehet kísérni, hogy a Mária-út mely területei frekventáltabbak, melyek kevésbé, illetve hogy milyen hosszú időre szakadnak el a zarándokok a mindennapoktól, hány napos programokon vesznek részt
  • feltölthető fizetőeszközként szolgálhat végig a zarándoklat alatt, ami biztonságot jelent a zarándokoknak és azok családjainak is
  • Országos Mária-út mobil applikáció fejlesztése – útvonalak, térképek, az útvonal-pontokhoz tartozó lelki tartalmak, zarándokszállások, zarándokmenüt biztosító éttermek, kerékpáros zarándoklatokhoz kerékpárszerviz pontok vagy kölcsönzők – azaz minden, ami elindulás előtt jó, ha a felhasználó zsebében van - egyetlen alkalmazásban.
  • Nemzetközi hálózatos fejlesztésekben való részvétel – A márkaépítéshez a Mária-út egységes fejlesztése Közép-Európa összes érintett országában elengedhetetlen. A Mária-út központi koordináció feladata ennek a koordinálása, tárgyalások a kapcsolódó államokkal, a nemzetközi brandépítés alakítása.

 

2. Rendezvények, programok, országos csomagajánlatok szervezése

 

  • Országos vagy nemzetközi méretű zarándokutak szervezése, amely az egész hálózatot vagy a hálózat egy nagyobb szakaszát érinti
  • Országos méretű rendezvények szervezése (pl. az Egy-úton), amely felhívja figyelmet a Mária-úthoz kapcsolódó települések egyházi, lelki és kulturális értékeire.
  • Azon helyben előállított, de országosan több helyen jelentkező tematikus turisztikai termékek menedzselése, amelyek valamilyen tematika alapján országosan jól kommunikálhatóak (pl. Orbán-nap, Vince-nap, Szent László ünnepek, stb.)

3.  Promóció

  • Országos marketing kampányok szervezése az út népszerűsítésére, részben az egyház bevonásával
  • A Mária-úthoz kapcsolódó ajándéktárgyak előállítása, országos terjesztés
  • Kiadványok, térképek, honlap

 

4. Minőségbiztosítás

 

  • Országos minősítési rendszer működtetésével segíti, hogy az útvonalat bejárók mindenhol biztonságban érezhessék magukat (szállás, étkezési lehetőség, stb.)
  • Képzések a Mária-úthoz kapcsolódó turisztikai szolgáltatók, egyházi és civil szervezetek képviselői, önkéntesek részére
  • Képzések a túravezetők és zarándokkísérők részére

 

dscn3785.JPG

Országos szintű fejlesztések kulturális útvonalként

 

A Mária-út jelenleg az a kulturális útvonal, amely leginkább reprezentál mindent, ami Magyarországot egyedivé, vonzóvá teszi Európa országai között. Úgy ötvözi a turisztikai kínálatot, a történelmi és kulturális attrakciókat és a lelkiséget, hogy az könnyen feldolgozható legyen az óvodás csoportoktól a senior korosztályig egyaránt.

A Mária-út nemcsak zarándokút. Közép-Európa egyik legfontosabb kulturális útvonala, amely összeköti mindazon értékeket, amelyek hozzátartoznak a térség kulturális identitásához. Összeköti a keresztény épített örökséget, bemutathatóak a keresztény hagyományok, megérthető a térség közös történelme. Érint sok évszázados kereskedelmi útvonalakat, régi zarándok útvonalakat, nyomon lehet követni ugyanakkor akár háborúk eseményeit is, de bizonyos szakaszain jól reprezentálható a középkor, a reneszánsz, a barokk művészettörténet, más szakaszain a gasztronómiai és borkultúra is.  1400 km-en felfestett túraút, amely alkalmas arra, hogy különböző mozgásformák (gyalogos, kerékpáros, vízi stb.) igénybevétele mellett különböző demográfiai célcsoportok számára kínáljunk országos és helyi szinten is turisztikai programlehetőségeket.

Az európai kulturális útvonalhálózathoz való kapcsolódás

 

„A kulturális utak...az európai identitástudatot erősítik...a nemzetek történelmének, a fő kulturális, vallási, művészeti és tudományos áramlatok felidézésével." (Európa Tanács (98) 4. határozat)

A programot 1987-ben fogadták el. Célja:

  • az európai identitástudat erősítése
  • bizonyítani a közös európai örökség úgy teljes, ha minden nemzet színesíti a saját emlékeivel
  • színvonalas ismeretterjesztés a turizmus keretében

 

Koordináló szervezete a Kulturális Utak Európai Intézete (The European Institute of Cultural Routes), mely 1997-ben alakult luxemburgi székhellyel. A csatlakozáshoz számos feltételt kell teljesíteni.

 

  1. Reprezentálnia kell az európai értékeket és legalább három európai országot kell érintenie

Szűz Mária tisztelete az egyik legrégebbi keresztény vallásos kultusz Európában. Már a kora középkorban számos helyen alakultak ki Mária-kegyhelyek, ahová zarándokként már sok évszázaddal ezelőtt is eljártak az emberek. A 17. században a búcsújárások Európa-szerte újra fellendültek, leginkább a Mária-kultusz jegyében. A kegyhelyek részben az ott őrzött ereklyék és kegyképek, részben a Mária-jelenések, csodálatos imameghallgatások, gyógyulások és egyéb csodatételek miatt váltak a kultusz színhelyeivé. A Mária-út ezeket a Máriás búcsújáró helyeket fogja össze. Az út végpontjai és legnagyobb köztes állomásai Ausztria, Magyarország és Erdély legnagyobb, a Mária-tisztelethez kapcsolódó búcsújáró helyei.

Az egyházi hagyomány szerint Magyarország első királya, Szent István halála előtt Szűz Mária oltalmába ajánlotta az országot. Ez alapozta meg azt a meggyőződést, hogy a magyar királyok és országuk Szűz Mária különös támogatását élvezik. Így lett Mária Magyarország Védelmezője, latin kifejezéssel Patrona Hungariae, amely a magyar kulturális identitástudatot kiemelten is meghatározza. A Mária-út azonban jóval több, mint egy zarándokútvonal, hiszen összefogja mindazon római- és görögkatolikus egyháztörténeti, művelődés- és művészettörténeti értékeket Máriacelltől Csíksomlyóig, amelyek hozzátartoznak Közép-Európa művelődés- és művészettörténetéhez. 

Az útvonal jelenleg Ausztriát, Magyarországot, Erdélyt, Szlovákiát, Lengyelországot és Szerbiát köti össze, a legtöbb helyen már felfestett túraúttal.

 

  1. A témának multidiszciplinárisan is kutatottnak kell lennie a különböző európai régiókban annak érdekében, hogy szemléltetni lehessen, hogy a projektek és tevékenységek konszenzuson alapnak.

A Mária-kultusz az őskereszténységtől kezdve végigkíséri az európai művelődéstörténetet. A személyéhez kapcsolódó értékek a keresztény ember számára vallásos összefüggésekben nyernek értelmet; de nem kell hívőnek lenni ahhoz, hogy e tartalmak általános, örök emberi vonatkozásai világossá váljanak. A Mária-tisztelet legkülönfélébb megnyilvánulásai így nemcsak az egyház- és vallástörténet részét alkotják, hanem a művelődéstörténet becses emlékei is. Képzőművészeti, irodalmi és zenei alkotások végeláthatatlan sora szól Szűz Máriáról. Tisztelete sok esetben a politikai eszmetörténetnek is részévé vált. A modern kutatás szerint a Mária-kultusz története lényegében egy szimbolikus nőalak története, amely minden más nőnél mélyebben hatott az európai kultúra és gondolkodás fejlődésére.

 

  1. A téma szemléltesse az európai emlékezetet, történelmet és örökséget, és járuljon hozzá a mai Európa sokszínűségének bemutatásához

Szűz Mária tiszteletéhez Európa legrégebbi keresztény kultúrtörténeti értékei kapcsolódnak. A Mária-tisztelet jelen van nemcsak a római, hanem a görögkatolikus vallásban is – a kultuszhoz kapcsolódó épített örökség, a kegytárgyak, szobrok, legendák, hagyományok azonban a nem vallásos vagy más vallású emberek számára is vonzó turisztikai kínálatot jelentenek.

 

  1. A témának alkalmasnak kell lennie kulturális és oktatási ifjúsági csereprogramok megvalósítására, ezért összhangban kell lennie az Európa Tanács elképzeléseivel ezeken a területeken;

Mivel a középkortól eredeztethető Mária-kultusz Európa minden országában jelen van más-más intenzitással, s a katolikus egyház ezt a kultuszt máig erősíti mindenütt Európában, a Mária-kultusz Közép-Európai értékeinek a bemutatása mind a történelem, mind az irodalom- és művészettörténet terén megfelelő programot biztosít csereprogramok megvalósítására. Mivel a kulturális útvonal mentén zarándokszállások, túravezetők, pedagógusok és lelki vezetők is segítik az útvonalat bejárókat, természetjáró és városlátogató programok is rá vannak fűzve a Mária-útra, a kulturális útvonal mentén található szolgáltatások révén már most számos diákcsoport számára kínál kulturálisturisztikai élményt is a Mária-út.

 

  1. Az útvonalnak segítenie kell a kulturális turizmus és a fenntartható kulturális fejlődés terén a példaértékű és innovatív projektek fejlesztését

A Mária-út, mint kulturális és zarándokútvonal fejlesztése számos lehetőséget biztosít az európai kulturális örökség megőrzését célzó programok megvalósítására. Egyes állomásain már most is számos múzeumpedagógiai program került kialakításra, a kegyhelyeken ajándéktárgyak, kiadványok segítik az értékek továbbadását, illetve számos, nagyrészt a középkori hagyományokra eredeztethető fesztivál is megrendezésre kerül. 

 

  1. A témának alkalmasnak kell lennie olyan turisztikai termékek kialakítására, amelyek alkalmasak arra, hogy utazási irodák és a piaci szereplők a célközönség számára értékesítsék.

A Mária-út egyes szakaszain már most is számos turisztikai termék kialakításra került. Érdemes csak a csíksomlyói vagy máriapócsi búcsúra gondolni, ahová már most is utazási irodák sora értékesíti a csomagajánlatait. Ugyanakkor a Mária-út kiváló lehetőséget kínál egyes szakaszokon kerékpáros- és gyalogos túrák szervezésére is. Az útvonal átmegy nagyvárosokon, ahol összeköti, már most helyi tematikus útvonallá rendezi az egyháztörténethez, a helyi kultúrtörténethez kapcsolódó látnivalókat, köré rendezve a kapcsolódó programokat, szállásokat, éttermeket is. Ugyanakkor gasztro- és borrégiókat is összeköt, az egyes borvidékeken a településeket, így a szakrális töltekezés mellett kiváló lehetőséget kínál a gasztronómiai programok bekapcsolására, vagy akár a vallási gyökerű gasztro- és boros programok turisztikai termékké alakításához (pl. Szent Orbán-napi programok, Vince-napi programok, stb.)

 

Európai kulturális útvonalként értelmezve a Mária-utat, a fentiekhez képest további feladatok fogalmazódnak meg az útvonal fejlesztése kapcsán:

 Képzés, pedagógiai programok kidolgozása

 

A Mária-útnak kiemelkedő feladata van a magyar identitástudat ápolásában, a vallási és kulturális értékek továbbadásában a következő generációk számára. A Mária-út ugyanakkor erősíti a természettel való kapcsolatot és a környezettudatos magatartást, amelynek megismerése a ma gyermeke számára különösen fontos, hiszen a számítógépek világa mellett sok gyerek számára szinte ismeretlen a valós, természeti környezet. A Mária-út feladatai:

  • Oktatási programok kidolgozása az iskolás célcsoportok számára, a Nemzeti Alaptantervbe való integrálása
  • a Mária-úthoz kapcsolódó pedagógiai programok tankönyveinek, módszertani útmutatóinak, feladatlapjainak kidolgozása
  • pilot projektek lebonyolítása iskolások számára

 

További tematikus részútvonalak összeállítása a Mária-útra építve

A Mária-út hossza és azon települések értékei, amelyeket az útvonal érint, lehetővé teszi az út egyes részeinek további tematizálását, amely a későbbiekben lehetőséget biztosít arra, hogy ezen területek összefogva önálló turisztikai termékeket állítsanak elő. Javasolt témák:

Történelmi / művészettörténeti vetület:

  • Középkori emlékek a Mária-út mentén
  • Reneszánsz emlékek a Mária-út mentén
  • Barokk emlékek a Mária-út mentén
  • A 19. század emlékei a Mária-út mentén

Hagyományok, különleges helyi termékek:

A legutóbbi kutatási jelentések szerint a következő időszakban Európa egyik legfontosabb vonzereje a gasztronómiai kínálata lesz. A Mária-út olyan területeken megy keresztül, ahol a gasztrokultúra sok évszázados hagyományokra nyúlik vissza. Helyi alapanyagokból készülő, csak bizonyos tájegységekre jellemző ételek és italok sorakoznak fel a Mária-utas települések mentén, amelyek egykor nagyrészt az egyházi ünnepkörökhöz kapcsolódtak, s amelyek szintén hozzátartoznak a Közép-európai identitástudat megőrzéséhez, egyben márkaépítő és termékalakító jelentőségűek.

Javasolt termékek földrajzi lehatárolás szerint:

  • A szőlőműveléshez, borkészítéshez kapcsolódó hagyományok a Mária-út mentén
  • Gasztronómiai kalandozás a Mária-út mentén
  • Világörökségi értékek a Mária-út mentén

Javasolt termékek időbeli lehatárolás szerint:

  • Az egyes jeles napokhoz kapcsolódó, nagyrészt az egyházi ünnepkörökre visszavezethető, azokat bemutató turisztikai termékek fejlesztése – ahol lehet, országos szinten. Az elmúlt években elsősorban a Magyar Turizmus Zrt kezdeményezésére a Márton-nap vagy a Torkos Csütörtök már kialakított turisztikai termékké vált – a cél azonban az lenne, hogy ennek a szakrális és valóban a hazai hagyományra építő továbbgondolása történjék meg.

 

Jelen tanulmány a Mária Út Közhasznú Egyesület megrendelésére A Mária Út Termékfejlesztési Stratégiája című, Vig Tamással közösen készített tanulmány alapján készült. 

süti beállítások módosítása