Miskolci Mosolyprogram - összegzés az első évről
2017. március 15. írta: N. Júlia

Miskolci Mosolyprogram - összegzés az első évről

smile_miskolc_bg.jpg

2017. március 17-én lezárul a szavazás a www.miskolcimosolyprogram.hu oldalon, s 2017. március 29-én kihirdetésre kerülnek az első év legeredményesebb miskolci turisztikai munkatársai.  

A Miskolci Mosolyprogram során mi, a program kidolgozói is nagyon sokat tanultunk. 

- 18 turisztikai minőségbiztosítási rendszer működését elemeztük, azok működését, a minőségi standardokat, a mérési kritériumokat, kommunikációs üzeneteiket, eszközeiket, programjaikat, stb.

- több mint 2000 oldalnyi szakirodalmat olvastunk el, elemeztünk végig a témához kapcsolódva

- számos előadást tartottunk a témában vagy a témát is érintve 

- tucatnyi tréningünk, szemináriumunk volt

- 3 körben történt próbavásárlás, minden esetben személyes, telefonos és e-mailes megkeresésekkel

Álljon itt egy lista a végigelemzett turisztikai minőségbiztosítási rendszerekről és egy nagyjábóli lista a végigolvasott, elemzett szakirodalomról - ez utóbbi a teljesség igénye nélkül:

Megvizsgált minőségmenedzsment modellek 


Helyi minőségmenedzsment

Legambiente Turismo (helyi turisztikai minőségbiztsoítási rendszer) - http://www.legambienteturismo.it/

A berlini idegenvezetők minőségbiztosítási programja: http://www.berlin-guide.org/DIN/Text.html

A Mosolyprogramhoz hasonló országos minőségmenedzsment rendszerek

Visit Britain - Nagy Britannia minőségbiztosítási rendszere: http://www.qualityintourism.com

QUALITE-TOURISME Franciaország - http://www.entreprises.gouv.fr/qualite-tourisme/qualite-tourismetm-a-landmark-for-your-trip-in-france?language=en-gb

Nagyobb területet, országot, Európát felölelő rendszerek

BIOSPHERE DESTINATION STANDARD - https://www.biospheretourism.com/en/biosphere-destination-standard/23

EarthCheck Sustainable destinations - https://earthcheck.org/products-services/destinations/sustainable-destinations/

Green Globe Standards - http://greenglobe.com/

Green Kay - http://www.greenkey.global/

Travelife - http://travelifecollection.com/about_travelife

TourCert - http://www.tourcert.org/en/tourcert-certification/tourcert-the-system.html

EcoLabel - http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/

IBEX Fairstay - http://ibexfairstay.ch/

Viabono - http://www.viabono.de/

TripAdvisor Kiválósági Program és a site értékelési rendszere

Google Business értékelési rendszere

SWARM / Foursquare értékelési rendszere

Sustaining Tourism - http://www.sustainabletourism.net/sustainable-tourism/sustainable-tourism-resource/tourism-accreditation-and-certification/

Slow Tourism (Olaszország) - http://www.slowtourism-italia.org/en/aboutus/quality-label/ 

 

A program kidolgozásához felhasznált szakirodalom

 

Nem területhez között elemzések, az általános elvek, módszerek megfogalmazásához használt szakirodalom

 

Doug Lansky (2016). How to Create an Iconic City for Visitors - What DMOs Should Be Lobbying City Planners to Do. Forrás: https://www.linkedin.com/pulse/how-create-iconic-city-visitors-doug-lansky?trk=mp-reader-card

Longenecker C.O., Scazzero J.A, (2000). Improving service quality: a tale of two Operations. Managing Service Quality, 10. 4. pp. 227-232.

Magdalena Kachniewska (2006). Tourism Quality Management. Varsó.

Frank M Go - Robert Govers (2001). Integrated quality management for tourist destinations: a European perspective on achieving competitiveness.  Tourism Management, Volume 21, Issue 1, February, pp. 79-88

Luiz Moutinho (2011). Strategic Management in Tourism. CABI. 311 p.

Williams, C.; Buswell, J. (2003). Concepts of quality in leisure and tourism. CABI Publishing

Marti Casadesus, Frederic Marimon, and Mar Alonso (2010). The future of standardised quality management in tourism: evidence from the Spanish tourist sector. The Service Industries Journal Vol. 30 , Iss. 14

Anderick, K., Bricker, K. S., Kerstetter, D., & Nickerson, N. P. (2006). Connectingexperiences to quality: Understanding meanings behind visitors’ experiences.In G. R. Jennings & N. Nickerson (Eds.), Quality tourism experiences (pp. 81–98).Burlington, MA: Elsevier.

Anderick, K., & Jurowski, C. (2006). Tourism and quality of life. In G. R. Jennings &N.  Nickerson  (Eds.),  Quality  tourism  experiences  (pp.  136–154).  Burlington,MA: Elsevier.

Boyd, S. (2002). Cultural and heritage tourism in Canada: Opportunities, principlesand challenges. Tourism and Hospitality Research, 3(3), 211–233.

Brown, S. W., & Swartz, T. A. (1989). A gap analysis of professional service quality. Journal of Marketing, 52(2), 92–98.

Michael C. Ottenbacher, Robert J. Harrington, A Case Study of a Culinary Tourism Campaign in Germany. Implications for Strategy Making and Successful Implementation. Journal of Hospitality & Tourism Research. Volume: 37 issue: 1, page(s): 3-28

Aubert, A. & Csapó, J. & Pirkhoffer, E. & Puczkó, L. & Szabó, G. (2010): A Method for Complex Spatial Delimitation of Tourism Destinations, Hungarian Geographical Bulletin, Vol. 59(3):271-288

Puczkó L – Rácz T (2011). Az attrakciótól az élményig - A látogatómenedzsment módszerei. Bp. Akadémiai, 342 p. Puczkó L. (2003). Turizmus történelmi városokban - Tervezés és menedzsment. Geopress. 420 p.

 

Magyarországi alapok, példák, gyakorlatok

 

Puczkó, L. (2011): Múzeumok és látogatóik. Vásárhelyi, T. – A. Kárpáti (szerk): Múzeumi tanulás, Magyar Természettudományi Múzeum, Budapest, pp. 43-45.

Puczkó, L. - E. Bárd - J. Füzi (2010): Methodological triangulation: the Study of Visitor Behaviour at the Hungarian Open Air Museum, in Richard, G. & W. Munsters (eds): Cultural Tourism Research Methods, CABI, pp. 61-74.

Sziva Ivett (2012) Versenyző együttműködés és a turisztikai desztinációk versenyképessége. „Hol volt, hol nem volt…?” Vezetéstudomány, 2012, 43. sz

 

Elsősorban amerikai és kanadai példák a minőségmenedzsmentre a turizmusban

Jennings, G. R. and Nickerson. Quality tourism experiences, N. 227–235. Burlington, MA: Elsevier.

 

Nagy Britannia minőségmenedzsment rendszerét vizsgálja, nemzetközi kontextusban, kiváló példákkal

 

Connie Mok, Beverley Sparks, Jay Kadampully (2013). Service Quality Management in Hospitality, Tourism, and Leisure. Routledge, jan. 11. - 358 oldal

 

Szlovén modell

Larry Dwyer, Ljubica Knežević Cvelbar, Deborah Edwards, Tanja Mihalic (2012). Fashioning a destination tourism future: The case of Slovenia. Tourism Management 33, 305-316.

Larry Michael Dwyer, Ljubica Knežević Cvelbar, Deborah J. Edwards, Tanja A. Mihalič (2014). Tourism Firms' Strategic. Flexibility: the Case of Slovenia. International Journal of Tourism Research 16:10.1002/jtr.v16.4, 377-387.

 

Norvég modellről jól használható cikkek

Nina K. Prebensen, (2012), Benchmarking Tourist Attractions in Northern Norway, in Joseph S. Chen (ed.) Advances in Hospitality and Leisure (Advances in Hospitality and Leisure, Volume 8) Emerald Group Publishing Limited

Nina K. Prebensen, (2012), Value Determinants of Tourist Experiences, in Joseph S. Chen (ed.) Advances in Hospitality and Leisure (Advances in Hospitality and Leisure, Volume 8) Emerald Group Publishing Limited, pp.189 - 214

Joseph S. Chen , Nina K. Prebensen , Uysal Muzaffer (2016), Tourist’s Experience Values and People Interaction. In: Advances in Hospitality and Leisure, v. 12

 

Minőségmenedzsment a szerb turizmusban

Larry Dwyer, Vanja Dragićević, Tanja Armenski, Tanja Mihalič, Ljubica Knežević Cvelbar (2014.).  Achieving destination competitiveness: an importance–performance analysis of Serbia. Current Issues in Tourism 1-28.

 

Francia, olasz, finn példák

Luciana Lazzeretti, Clara S. Petrillo (2006). Tourism Local Systems and Networking. Elsevier, p. 247

 

Olasz borturizmus

Christine Mauracher, Isabella Procidano & Giovanna Sacchi (2016). Wine tourism quality perception and customer satisfaction reliability: the Italian Prosecco District. Journal of Wine Research Volume 27, 2016 - Issue 4. pp. 284-299

 

Spanyol minőségmenedzsment (hotel szektor)

Luis Rubio-Andrada , María Del Mar Alonso-Almeida  & José Miguel Rodríguez-Antón (2011). Motivations and impacts in the firm and stakeholders of quality certification: Evidence from small- and medium-sized service enterprises. Total Quality Management & Business Excellence Volume 22, pp. 833-852

Elemzések minőségmenedzsment rndszerek sikerességéről, eredményeiről (pl. Ecolabel, környezeti fenntarthatóság, stb.)

Xavier Font (2002). Environmental certification in tourism and hospitality: progress, process and prospects. Tourism Management 23 197–205

Hamele, H. (2001). Ecolabels for tourism in Europe: the European ecolabel for tourism? In X. Font, & R. Buckley(Eds.), Tourism ecolabelling: Certification and promotion of sustainable management. Wallingford: CAB International.

A bejegyzés trackback címe:

http://desztinaciomenedzsment.blog.hu/api/trackback/id/tr9612340093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.